Show simple item record

dc.contributor.advisorMachín Armas, Pedro Antonio
dc.contributor.authorZaldivar Moreno, Sergio Miguel
dc.date.accessioned2023-04-27T13:48:59Z
dc.date.available2023-04-27T13:48:59Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationZaldivar, S.M.(2015).Tasks to improve reading comprehension for fourth year students Of the bachelor in education english major.(Tesis de Diploma,Universidad de Holguín)es_ES
dc.identifier.urihttp://repositorio.uho.edu.cu/xmlui/handle/uho/9434
dc.description.abstractThis research work aims at developing the reading micro skills of students in fourth year Bachelor in education English Major, as well as enhancing their motivation for reading, especially literary texts which are studied in the subject History of the English Speaking Cultures. It is intended to solve the problem they have in reading and processing information from texts which are complex to read. The application of some empirical methods proved the difficulties the students have in reading comprehension and the lack of motivation to read. The revision of different bibliographical sources on this area of knowledge, and the application of the theoretical methods allowed the author to synthesize relevant conceptions about the significance of the conceptualization of the communicative competence and its dimensions, and the linguistic and psychological theories that may support the elaboration of the tasks to promote the development of the reading skills. The research work contributes to create a set of communicative learning tasks to foster the reading comprehension process of literary texts which may be implemented through remedial work in class, in office hours with selected students or through interdisciplinary work through Integrated English Practice The novelty of the tasks is supported by considerations based on the theory of interlanguage, and particularly on the processing approaches, i.e. the bottom-up and top-down processing, and the specific reading skills that help comprehend the intricacy of English literary texts, focusing specific syntactic constructions, lexical units, text construction resources and author´s style. The assessment of the tasks by collecting the specialists´ considerations and the implementation results allowed the author to observe and prove their effectiveness. Despite the need for some adjustment in some of the tasks for the slow and average learners, an increase in all indicators was noticed: motivation, participation, enthusiasm, involvement in task resolution, and better comprehension.es_ES
dc.description.abstractEl presente trabajo de investigación tiene como objetivo desarrollar las microhabilidades lectoras de los estudiantes de cuarto año de Licenciatura en Educación Mención Inglés, así como potenciar su motivación por la lectura, especialmente textos literarios que se estudian en la asignatura Historia de las Culturas de Habla Inglesa. Se pretende solucionar el problema que tienen en la lectura y procesamiento de la información de textos de lectura compleja. La aplicación de algunos métodos empíricos demostró las dificultades que los estudiantes tienen en la comprensión lectora y la falta de motivación para leer. La revisión de diferentes fuentes bibliográficas sobre esta área del conocimiento, y la aplicación de los métodos teóricos permitieron al autor sintetizar concepciones relevantes sobre el significado de la conceptualización de la competencia comunicativa y sus dimensiones, y las teorías lingüísticas y psicológicas que puedan apoyar la elaboración de las tareas para promover el desarrollo de las habilidades lectoras. El trabajo de investigación contribuye a crear un conjunto de aprendizaje comunicativo para fomentar el proceso de comprensión lectora de textos literarios que puede implementarse a través del trabajo de recuperación en clase, en horario de oficina con alumnos seleccionados o a través del trabajo interdisciplinario a través de la Práctica Integrada de Inglés. La novedad de las tareas se sustenta en consideraciones basadas en la teoría de la interlengua, y las habilidades de lectura específicas que ayudan a comprender la complejidad de los textos literarios en inglés, enfocando construcciones sintácticas específicas, es decir, el procesamiento de abajo hacia arriba y de arriba hacia abajo, y las habilidades de lectura que ayudan a comprender la complejidad de los textos literarios en inglés, enfocando construcciones sintácticas específicas, unidades léxicas, recursos de construcción del texto y estilo del autor. La evaluación de las tareas mediante la recopilación de las consideraciones de los especialistas y los resultados de la implementación permitió al autor observar y probar su eficacia. A pesar de la necesidad de algunos ajustes en algunas de las tareas para los estudiantes lentos y promedio, se notó un aumento en todos los indicadores: motivación, participación, entusiasmo, participación en la resolución de tareas, y mejor comprensión.es_ES
dc.language.isoenes_ES
dc.publisherUniversidad de Holguin. Facultad de Comunicación y Letras. Departamento de Lenguas Extranjeras.es_ES
dc.subjectEJERCICIOSes_ES
dc.subjectCOMPRENSION LECTORAes_ES
dc.subjectMICROHABILIDADES LECTORASes_ES
dc.subject.otherIDIOMA- LENGUAS EXTRANJERAS- INGLESes_ES
dc.subject.otherTEXTO- COMPRENSION LECTORAes_ES
dc.titleTasks to improve reading comprehension for fourth year students Of the bachelor in education english majores_ES
dc.title.alternativeTareas para mejorar la comprensión lectora en estudiantes de 4to año de la Licenciatura en Educación Especial Ingléses_ES
dc.typebachelorThesises_ES


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record